آنچه باید قبل از کاشت بذر خیار گلخانه ای دانست

بذر خیار گلخانه ای

راه اندازی گلخانه ها در سالهای اخیر باعث شده است که در تمامی فواصل سال بتوان کار کشت و زراعت را انجام داد. وجود بذر خیار گلخانه ای و کاشت خیار گلخانه ای این امکان را فراهم آورده است که در چهار فصل سال خیار مورد نیاز بازار تامین شده و به صورت تازه و مرغوب بدست مصرف کنندگان برسد.

از سویی دیگر اگر در انتخاب نوع بذر خیار گلخانه ای دقت کنید و نوعی از بذر خیار گلخانه ای را که باردهی بالایی دارد برگزیده و شرایط مورد نیاز برای رشد بذر خیار گلخانه ای را فراهم آورید محصول انبوهی تولید شده و به سود دهی بالایی می‌رسید با توجه به موارد ذکر شده کاشت خیار در گلخانه بازدهی بهتری دارد نسبت به کاشت خیار در فضای باز.

مجموعه تولیدی، کشاورزی کیمیای سبز بهترین و مرغوب ترین انواع بذر خیار گلخانه ای را برای استفاده کشاورزان و گلخانه داران عزیز عرضه می کند. جهت خرید بذر خیار گلخانه ای مرغوب می توانید سفارش خود را ثبت کنید و یا با کیمیای سبز تماس بگیرید.

در ادامه مقاله با ماهمراه باشید تا در مورد شرایط لازم برای کاشت بذر خیار گلخانه ای، آلودگی هایی که باید از بستر کاشت بذر خیار گلخانه ای دور کرد، روش‌های ضدعفونی کردن بستر گلخانه، زمان کاشت بذر خیار گلخانه ای و قیمت انواع بذر خیار گلخانه ای، صحبت کنیم.

بذر خیار گلخانه ای

شرایط لازم برای کاشت بذر خیار گلخانه ای

فراهم آوردن بستری مناسب برای کاشت بذر خیار گلخانه ای اولین و مهمترین گام در پیشبرد این امر است.

بستر لومی شنی یکی از بهترین و مناسب ترین بسترها برای کاشت بذر خیار گلخانه ای است.

بستر لومی شنی از مقداری شن و ماسه درشت و خاک رس بسیار ریز و مقداری گل و لای یا سیلت در اندازه متوسط تشکیل شده است. وجود سیلت باعث حفظ کیفیت بستر برای رشد بذر خیار گلخانه ای می‌شود.

داشتن زهکش مناسب :

زهکشی بدان معناست که شرایطی را برای خاک گیاه فراهم آورید که آب اضافی درون خاک باقی نماند. هر چقدر زهکشی خاک بهتر باشد آب اضافه سریعتر از خاک خارج می شود.

از آنجایی که آب اضافه داخل خاک باعث خفه شدن ریشه گیاه، پلاسیدن آن و در نتیجه ازبین رفتن آن می شود، زهکشی یک امر ضروری و بسیار واجب برای گلخانه هاست.

شن و ماسه موجود در بستر لومی شنی باعث می شود زهکشی به راحتی در زمین گلخانه انجام گیرد.

زهکشی مناسب

آلودگی هایی که باید از بستر کاشت بذر خیار گلخانه ای دور باشد

گیاهان انگل مانند گل جالیز و سس :

این گیاهان باعث ایجاد انگل شده و رشد بذر خیار گلخانه ای را مختل می کنند از این رو باید قبل از کاشت بذر خیار گلخانه ای با سمپاشی این گیاهان انگل زا را از بین برد تا از نابودی محصول و متضرر شدن کشاورز جلوگیری کرد.

گیاهان انگل زا

بذر علف های هرز:

وجود بذر علف های هرز در بستر کاشت باعث مختل شدن رشد بذر خیار گلخانه ای می شود. زیرا علف های هرز به سرعت رشد کرده و فضا و امکانات لازم برای رشد بذر خیار گلخانه ای را کاهش می‌دهند. از این رو باید برای نابودی آنها تلاش کرد تا به محصولی مرغوب و با کیفیت دست یافت.

تخم و لارو حشرات و کنه ها :

یکی از مواردی که صدمه جدی به بذر خیار گلخانه ای زده و کیفیت محصول را کاهش می دهد حشرات و کنه ها هستند. به این ترتیب باید قبل از کاشت بذر خیار گلخانه ای  ابتدا تخم ها و لاروحشرات و کنه ها را از بستر پاک کرد و سپس اقدام به کاشت بذر خیار نمود و اینگونه محصولی بی عیب و نقص را وارد بازار کرد.

حشرات

انواع قارچ ها و انواع باکتری ها :

قارچ‌ها و باکتری‌ها از عوامل بیماری‌زا در گلخانه ها محسوب می شوند. وجود قارچ و باکتری در گلخانه باعث صدماتی به بذر خیار و بوته‌های آن شده و محصول را نابود می‌کند. از اقداماتی که باید قبل از کاشت بذر خیار گلخانه ای انجام داد نابودی قارچ‌ها و باکتری‌ها و تمامی عوامل بیماری‌زای موجود در بستر گلخانه است.

قارچ ها و باکتری ها

روش‌های ضدعفونی کردن بستر گلخانه

 برای پیشگیری از هر گونه آسیب و صدمه احتمالی به بوته و بذر خیار گلخانه ای باید ضدعفونی کردن بستر گلخانه را در اولویت کارها گذاشت تا از تمام آلاینده‌ها پاک شود. بهتر است ضدعفونی کردن بستر گلخانه تا عمق 30 سانتیمتری خاک صورت گیرد. ما در این مقاله چهار روش مختلف برای ضدعفونی کردن بستر گلخانه را به شما معرفی می کنیم.

ضدعفونی کردن بستر گلخانه با استفاده از نور خورشید ( (Soil Solarization:

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های ضدعفونی کردن بستر گلخانه استفاده از نور خورشید است البته باید توجه داشت که از این روش فقط در فصل تابستان می‌توان استفاده کرد.

در این روش کود شیمیایی مخلوط با کود حیوانی( یا  فقط کود حیوانی) را بر روی زمین ریخته و زمین را شخم می‌زنند سپس زمین را مسطح کرده و به صورت غرق آبی آبیاری می‌کنند. بعد از آبیاری روی بستر را به مدت 6 هفته نایلون می‌کشند. این روش علاوه بر ارزان بودن‌، اثرات بسیار مطلوبی برای ضدعفونی کردن بستر گلخانه دارد.

ضدعفونی کردن بستر گلخانه با استفاده از سم متام سدیم :

در این روش، بعد از اضافه کردن کود شیمیایی و حیوانی به خاک و شخم زدن و سپس مسطح کردن آن ، باید مقدار ۱۰۰ الی ۱۵۰ سی سی سم متام سدیم را با ۵ الی ۱۰ لیتر آب مخلوط کرده و شروع به سمپاشی بر روی زمین گلخانه نمود و بلافاصله پس از اتمام سمپاشی باید یک طاقه نایلون عریض بر روی زمین کشید. برای اینکه نتیجه مطلوب تری از سمپاشی حاصل شود نایلون باید به مدت 1 الی 5 هفته روی زمین باقی بماند.کشیدن نایلون بر روی زمین به این سبب انجام می‌شود که این سم فرار است و به سرعت تبخیر می‌شود ما با کشیدن نایلون بر روی خاک از خروج سم جلوگیری می‌کنیم. پس از گذشت مدت زمان گفته شده می‌توان نایلون را برداشت و هوا‌دهی را آغاز کرد.  قبل از کاشت بذر خیار گلخانه ای باید اطمینان حاصل نمود که سم متام سدیم به طور کامل از خاک خارج شده باشد، برای این کار باید مقداری از خاک بستر را درون یک گلدان ریخت و بذر شاهی در آن کاشت. اگر بذر شاهی درون گلدان رشد کرد، خاک سالم است و می‌توان شروع به کاشت بذر خیار گلخانه ای نمود ولی اگر بذر شاهی درون گلدان رشد نکرد، خاک برای کاشت بذر خیار گلخانه ای، نیاز به هوا دهی بیشتری دارد.

ضدعفونی کردن بستر گلخانه با استفاده از سم متیل بروماید :

برای ضدعفونی کردن بستر گلخانه با استفاده از سم متیل بروماید باید ابتدا به میزان لازم مخلوطی از کود شیمیایی و حیوانی  تهیه و به خاک اضافه کرد سپس زمین را به صورت غرق آبی آبیاری نمود. بعد از آبیاری مدت زمانی صبر می‌کنیم تا زمین به صورت نسبی خشک شود سپس شروع به شخم زدن آن به عمق 25 الی 30 سانتیمتر می‌کنیم. بعد از شخم زدن اگر هنوز زمین رطوبت داشت روی آن را بانایلون می‌پوشانیم.

در این مرحله نوبت به اضافه کردن سم متیل بروماید میرسد، به ازای هر متر مربع می توان 50  الی 100گرم  سم متیل بروماید را به زیر نایلون تزریق کرد. پس از تزریق سم باید 24 ساعت صبر کرد تا ضدعفونی کردن بستر گلخانه، کامل شود سپس زمان هوا دهی آغاز می‌شود و باید نایلون‌ها را از روی بستر جمع کرد. هوادهی زمین 2 الی 3هفته به طول می‌انجامد که در 24 ساعت اول هوادهی هیچ گونه حیوان و انسانی نباید در این محل حضور داشته باشد.  

ضدعفونی کردن بستر گلخانه با استفاده از قارچ کش ها :

علاوه بر روش های مختلفی که در بالا به آنها اشاره کردیم از روش بکارگیری قارچ کش‌ها نیز برای ضدعفونی کردن بستر گلخانه ها استفاده می‌کنند. در این روش به ازای هر ۵۰۰ متر مربع زمین، یک کیلوگرم بنومیل را با ۵ کیلوگرم ریدومیل مخلوط کرده، داخل سمپاش می‌ریزند سپس محلول را به صورت یکنواخت بر روی بستر مورد نظر می‌پاشند. پس از اتمام این کار می‌توان یک شخم و دیسک سبک بر روی زمین انجام داده و کاشت بذر خیار گلخانه ای را آغاز کرد.

ضدعفونی کردن بستر گلخانه

زمان کاشت بذر خیار گلخانه ای

کاشت بذر خیار گلخانه ای باید در زمان مشخصی انجام گیرد تا به باردهی مطلوب دست یافت در کشور ما ایران سه بازده زمانی مشخص وجود دارد که اگر در آن بازده ها به کاشت بذر خیار گلخانه ای اقدام نمایید می‌توانید به محصولی مرغوب با برداشتی انبوه دست یابید. در اینجا با این بازده‌های زمانی آشنا می‌شوید.

محصول زود رس بهاره :

دهه آخر آبان تا دهه آخر آذر اولین زمانی است که  برای کاشت بذر خیار گلخانه ای مناسب است. در این زمان بذرهای خیار  باید در سینی‌های مخصوص نشاء کاشته شوند و سپس اواخر دی ماه زمان مناسبی برای انتقال نشاء به بستر گلخانه است.  محصول کاشته شده در این بازده زمانی را می‌توان از اسفند ماه تا اواخر تیر ماه برداشت کرد.

محصول دیر رس بهاره :

در این مورد کاشت بذر خیار گلخانه ای در سینی‌های مخصوص نشاء از دهه آخر آذر ماه تا دهه اول بهمن ماه انجام می‌گیرد. از نیمه دوم بهمن تا نیمه اول اسفند نیز می‌توان نشاء را به زمین اصلی انتقال داد. زمان مناسب برای برداشت خیار گلخانه ای، از این بذر اواخر اسفند تا تیر ماه می‌باشد.

تولید محصول پاییزه :

در این روش می‌توان آغاز کاشت بذر خیار گلخانه ای را در سینی‌های مخصوص نشاء از اول تیر ماه تا اواخر تیر ماه انجام داد. فصل مرداد زمان مناسبی برای انتقال این نشاء‌ها به زمین اصلی گلخانه است. پس از فراهم آوردن شرایط لازم برای رشد مناسب گیاه خیار (سم زدایی و آبیاری مناسب) می‌توان انتظار داشت محصولی مناسب از این گلخانه برداشت کرد. برداشت خیار گلخانه ای در این روش از اوایل شهریور آغاز می شود و تا اواخر آذر ماه نیز ادامه دارد.

قیمت خیار گلخانه ای

قیمت انواع بذر خیار گلخانه ای

قیمت انواع بذر خیار گلخانه ای به کیفیت و کارایی آنها بستگی دارد. برای مثال بذر های خیاری که در مدت زمان کمتری بار دهی آنها شروع می‌شود و برای مدت زمان بیشتری می‌توان از آنها برداشت کرد، دارای قیمت بالاتری نسبت به بذر های بی کیفیت‌تر می‌باشند. همچنین بذر‌هایی که میوه خوشرنگ و یکدست از نظر ابعاد را تولید می‌کنند، دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر بذرها می‌باشند.

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با شرایط لازم برای کاشت بذر خیار گلخانه ای و آلودگی هایی احتمالی آشنا کنیم و روش‌های ضدعفونی کردن بستر گلخانه را به شما بیاموزیم و در مورد زمان کاشت بذر خیار گلخانه ای و قیمت انواع بذر خیار گلخانه ای با شما صحبت کنیم.

نشاء خیار گلخانه ای