فلفل دلمه ‌ای چه نوع ماده غذایی است؟

فلفل دلمه ‌ای که با نام علمیِ Capsicum Annuum شناخته می شود، گیاهی است از خانوادۀ بادمجانیان که زادگاهش آمریکای مرکزی و جنوبی است و با فلفل تند، سیب زمینی و درخت نان (breadfruit) هم‌خانواده است. فلفل‌ دلمه ای‌ها بسته به مدت‌ زمانی که روی بوته هستند، رنگ آن‌ها از سبز، کم‌کم به زرد، سپس نارنجی و در نهایت به قرمز تغییر می‌کند. علاوه‌براین، از روی رنگ فلفل دلمه ای می‌توان میزان رسیده ‌بودن آن را تشخیص داد؛ هرچه رنگ آن تیره‌تر باشد، مواد مغذی بیشتری دارد. فلفل دلمه ‌ای را هم مانند فلفل تند، گاهی‌ اوقات خشک و پودر می‌کنند و به آن پاپریکا می‌گویند گاهی نیز به صورت خام در سالادها وگاهی به صورت پخته در غذاها مصرف می‌کنند.

در مجموعه کیمیای سبز تمامی انواع فلفل دلمه ای صادراتی موجود است. برای خرید انواع فلفل دلمه ای می توانید سفارش خود را ثبت کنید و یا با ما درتماس باشید.

فلفل دلمه ای جزء آن دسته از سبزی هایی نیست که صرفاً برای تزئین غذا و زیبایی سفره به کار رود بلکه مواد مغذی فراوانی دارد که مصرف آن تاثیرات مطلوبی بر روی بدن می‌گذارد و سلامت چشم، تقویت سیستم ایمنی بدن، تأمین مواد مغذی برای جنین، کمک به کاهش وزن، کمک به سلامت دستگاه گوارشی و ضدالتهاب بودن جزو خواص آن بشمار می‌رود. البته فلفل دلمه‌ ای فواید دیگری هم دارد، مانند مبارزه با سرطان، کمک به سیستم عصبی، کاهش سرعت فرایند پیری، کمک به سلامت دستگاه تنفسی و کمک به حفظ جریان مناسب خون. اما بهتر است در مورد ارزش غذایی فلفل دلمه ای و ترکیبات فلفل دلمه ای بیشتر بدانیم.

فلفل دلمه ای

ارزش غذایی فلفل دلمه ‌ای

بیش از ۹۲ درصد فلفل دلمه ‌ای تازه و خام را آب تشکیل می‌دهد و آن 8 درصد مابقی در یک فلفل دلمه ‌ای (زرد، نارنجی، قرمز) با اندازۀ متوسط حاوی مواد مغذی زیر است:

• مس : ۲ میلی‌گرم

• فیبر : ۲ گرم

• منگنز : ۲ میلی‌گرم

• منیزیم : ۱۱ میلی‌گرم

• فسفر : ۳ گرم

• پروتئین : ۲ گرم

• سلنیم : ۹ میلی‌گرم

• پتاسیم : ۳۴۹ میلی‌گرم. مادۀ معدنی مهمی که اگر به ‌مقدار کافی مصرف شود، سلامت قلب را تقویت می‌کند.

• فولات : ۴ میکروگرم. که به نام اسید فولیک، فولاسین یا ویتامین B9 هم معروف است. فولات کارهای مختلفی در بدن انسان می‌کند. مصرف فولات به‌اندازۀ کافی طی دورۀ بارداری بسیار مهم است.

• ویتامین : B6 مقدار ۳ میلی‌گرم. پیریدوکسین (Pyridoxine) رایج‌ترین نوع ویتامین B6 است. این ویتامین خانواده‌ای از موادمغذی محسوب می‌شود که برای تشکیل گلبول‌های قرمز ضروری هستند.

• ویتامین C : مقدار ۳۴۱ میلی‌گرم. یک فلفل دلمه ‌ای با انداۀ متوسط، ۱۶۹ درصد از مقدار موردنیاز روزانۀ بدن انسان به ویتامینC  را تأمین کرده، و آن را به یکی از غنی‌ترین منابع این ماده مغذی و ضروری تبدیل می‌کند.

• کربوهیدرات : یک پیمانه ۱۴۹ گرمی از فلفل دلمه ‌ای قرمز خُردشده، ۹ گرم کربوهیدرات دارد که بیشتر کالری موجود در فلفل دلمه ای را تامین می‌کند. کربوهیدرات‌ها عمدتا شکر هستند، شکرهایی مانند گلوکز و فروکتوز؛ مزۀ شیرین فلفل دلمه ‌ای رسیده هم از همین شکرها می‌آید.

• ویتامین : K1  شکلی از ویتامین K که به نام فیلوکینون (Phylloquinone) هم معروف است. این ویتامین برای انعقاد خون و سلامت استخوان‌ها اهمیت دارد.

• ویتامین : E  آنتی‌اکسیدانی قوی که برای سلامت اعصاب و عضله‌ها واجب است. بهترین منبع این ویتامینِ قابل‌حل در چربی، روغن‌ها، مغزها، دانه‌ها و سبزیجات هستند.

• ویتامین : A  فلفل دلمه‌ ای قرمز سرشار از پروویتامین A (بتاکاروتن) است که در بدن، به ویتامین A تبدیل می‌شود.

سایر ترکیب‌های گیاهی فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ‌ای سرشار از آنتی اکسیدان های مختلفی است، به‌ویژه کاروتنوئیدها . (Carotenoid) اگر فلفل دلمه ای رسیده باشد، مقدار این ترکیب خیلی بیشتر هم می‌شود.

• کاپسانتین:  فلفل دلمه ‌ای سرشار از کاپسانتین (Capsanthin) است. رنگ قرمز فلفل دلمه‌ ای، از همین آنتی‌اکسیدان قوی می‌آید. مطالعات نشان می‌دهند که این کاروتنوئید به مقابله با سرطان کمک می‌کند.

• وایولکسانتین:  وایولکسانتین (Violaxanthin) رایج‌ترین آنتی‌اکسیدان کاروتنوئید موجود در فلفل دلمه ‌ای زرد است.

• لوتئین:  فلفل دلمه ‌ای سبز و پاپریکای سیاه سرشار از لوتئین (Lutein) هستند، اما فلفل دلمه‌ ای رسیده فاقد این ترکیب است. مصرف کافی لوتئین می‌تواند سلامت چشم را تقویت کند.

• کوئرستین:  کوئرستین (Quercetin) آنتی‌اکسیدان پلی‌فنلی است که در گیاهان فراوانی یافت می‌شود. مطالعات حاکی از آن هستند که این ترکیب می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های مزمن، مانند بیماری قلبی و سرطان مفید باشد.

• لوتئولین : لوتئولین (Luteolin) هم مانند کوئرستین، آنتی‌اکسیدان پلی‌فنلی است که فواید گوناگونی برای سلامت انسان دارد.

فلفل دلمه ای

جدول ارزش غذایی فلفل دلمه ‌ای

*ارزش غذایی فلفل دلمه ای براساس 100 گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)

*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.

موارد ضروری و اساسی

ارزش غذایی فلفل دلمه ای

درصد مصرف مجاز روزانه

انرژی

31 کیلوکالری

1.5 %

کربوهیدرات

6.03 گرم

4%

پروتئین

0.99 گرم

2 %

چربی کل

0.30 گرم

1%

کلسترول

0 میلی گرم

0 %

فیبر خوراکی

2.1 گرم

5.5 %

ویتامین ها

 

 

نیاسین

0.979 میلی گرم

12 %

پیریدوکسین

0.291 میلی گرم

6 %

ریبوفلاوین

0.085 میلی گرم

6.5 %

تیامین

0.054 میلی گرم

4.5 %

ویتامین (C) سی

127.7 میلی گرم

213 %

ویتامین (A) آ

3131 یکای بین‌المللی

101%

ویتامین (K) کا

4.9 میکرو گرم

4 %

ویتامین (E) ایی

1.58 میلی گرم

11%

الکترولیت

 

 

سدیم

4 میلی گرم

0.1 %

پتاسیم

211 میلی گرم

4.5 %

مواد معدنی

 

 

کلسیم

7 میلی گرم

1 %

مس

0.017 میلی گرم

2 %

آهن

0.43 میلی گرم

5 %

منیزیم

12 میلی گرم

3 %

منگنز

0.112 میلی گرم

5 %

فسفر

26 میلی گرم

4 %

روی

0.25 میلی گرم

2 %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

 

 

کاروتن-a (بتا)

20 میکروگرم

کاروتن-β (بتا)

1624 میکروگرم

زآگزانتین

51 میکروگرم

 

راه تشخیص فلفل دلمه ای نر و ماده

برای تشخیص فلفل دلمه ای نر و ماده، تعداد پایه‌های آن را می‌شمارند، فلفل دلمه ای دارای چهار پایه ماده و فلفل دلمه ای دارای سه پایه نر است. فلفل دلمه ای ماده پر از دانه است، اما شیرین تر و برای خام خوردن بهتر است و فلفل دلمه ای  نر برای پخت و پز بهتر است.

فلفل دلمه ای

عوارض جانبی مصرف فلفل دلمه ‌ای

فلفل دلمه ‌ای به‌طور کلی سالم و مفید است، اما شاید بعضی‌ها به آن حساسیت داشته باشند. حساسیت به فلفل دلمه ‌ای به ‌ندرت پیش می‌آید. اما کسانی که حساسیت به گَرده دارند، ممکن است به ‌خاطر واکنش‌پذیری متقابل آلرژیک، به فلفل دلمه ‌ای هم حساس باشند. واکنش‌پذیری متقابل آلرژیک ممکن است بین بعضی غذاها و گَرده اتفاق بیفتد، چون حاوی همان آلرژن‌ها، یا آلرژن‌هایی با ساختار مشابه هستند.

فلفل دلمه ای