در مورد گوجه فرنگی بیشتر بدانید

گوجه فرنگی با نام علمی _Solanum lycopersicum_ شناخته می شود جزء سبزیجات محسوب شده و دارای میوه‌ای سرخ‌ رنگ، خوش ‌بو و آبدار است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی بوده که طی دوره استعماری اسپانیایی‌ها به سایر نقاط جهان منتقل گردیده است. انواع مختلف این گیاه امروزه در سراسر جهان پرورش داده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با وجود این که گوجه فرنگی در علم گیاه‌شناسی یک میوه تلقی می‌گردد، لیکن در اغلب کشورها در دسته سبزیجات قرار داده می‌شود وگیاهی یک ساله با ساقه‌های خشبی و کرک دار و شاخه شاخه است .

 خرید گوجه فرنگی صادراتی و فروش گوجه فرنگی صادراتی از آن جهت اهمیت دارد که این میوه هم به صورت خام، هم پخته، کنسرو شده، جوشیده ( رُب گوجه فرنگی ) و حتی به عنوان یک نوشیدنی مفید از آب آن استفاده می‌شود که در همه موارد ذکر شده مطبوع و مطلوب می‌باشد .

در مجموعه کیمیای سبز تمامی انواع گوجه فرنگی ویژه صادرات موجود است. برای خرید انواع گوجه فرنگی می توانید سفارش خود را ثبت کنید و یا با ما درتماس باشید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی، به صورت پخته در غذاها، به صورت سرخ کرده همراه کباب، به صورت خام در سالاد، به صورت جوشیده در تهیه سُس و رُب گوجه فرنگی و به صورت نوشابه با گرفتن آب آن و اضافه نمودن مقداری نمک خوراکی به مصرف می‌رسد و بخش مهمی از رژیم غذایی مردم بسیاری از کشورهای جهان را تشکیل می‌دهد. کشت و پرورش گوجه فرنگی به‌طور کلی در سطح جهانی، مساحتی حدود سه میلیون هکتار را به خود اختصاص داده‌است، که نزدیک یک‌سوم کل مساحت مختص به کشت تره‌بار در جهان را شامل می‌گردد.

در حال حاضر بیش از ۷۵۰۰ رقم یا گونه گوجه فرنگی در سراسر جهان کشت می‌شود. این رقم‌ها در اندازه، شکل، رنگ، طعم و بافت داخلی با یکدیگر اختلاف دارند. قطر آن‌ها ممکن است از ۱ یا ۲ سانتی‌متر تا بیش از ۱۰ سانتی‌متر باشد. با این وجود بیشتر انواع گوجه فرنگی قطری بین 5 تا  6 سانتی‌متر دارند. اغلب انواع گوجه فرنگی صادراتی به رنگ قرمز هستند، ولی انواعی با رنگ‌های زرد، نارنجی، صورتی، بنفش، سبز، سیاه و سفید نیز وجود دارند.

گوجه فرنگی

چین یک چهارم تولید جهانی گوجه فرنگی را به خود اختصاص داده و از این رو تولید کننده اول این محصول بشمار می‌رود و بیشترین گوجه فرنگی صادراتی از این کشور به سایر نقاط جهان صادر می شود و به دنبال آن هند، ایالات متحده آمریکا، ترکیه، ایتالیا، مصر و ایران بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوجه فرنگی صادراتی در سال‌های اخیر بوده اند. در مورد تولید گوجه فرنگی صادراتی در ایران نیز باید گفت که، گوجه فرنگی محصول بومی ایران نبوده، ولي با توجه به تنوع اقليمی ایران، کشت این محصول در ایران به خوبی جواب داده و عملکرد مناسبي داشته است. توليد گوجه فرنگی در ايران با سطح کشت ۱۵۰ هزار هکتار، بیش از 4.5 میلیون تن در سال است که رتبه هفتم توليد اين محصول در جهان را به کشور ما اختصاص داده است و ایران را جزء کشورهای صادر کننده قرار داده است.

خرید و فروش گوجه فرنگی صادراتی در چه کشورهایی رونق بیشتری دارد؟

کشورهای قطر، روسیه، عمان، امارات متحده عربی و عراق از بازارهای عمده گوجه فرنگی صادراتی به شمار می‌روند. شهرستان دهاقان از جمله مناطقی است که گوجه فرنگی صادراتی در آنجا برداشت شده و می‌تواند به کشورهای هدف، ارسال شود.

گوجه فرنگی

خواص اصلی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی علاوه بر اینکه رنگ و شکل بسیار زیبایی دارد یکی از سبزیجاتی است که بسیار خوشمزه و پرخاصیت می‌باشد. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های C و A، اسیدفولیك، بتاكاروتن بوده و دارای مقدار كمی ویتامین‌های گروه B شامل B1، B2، B3، B5  است. گوجه فرنگی همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل كلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد، كمی آهن، مس، روی و فیبر می باشد. البته برخی افراد نسبت به گوجه فرنگی حساسیت دارند که طبیعتا باید از مصرف آن خودداری کنند. برخی از خواص گوجه فرنگی را باهم مطالعه می‌کنیم:

•  گوجه فرنگی قدرت حافظه را بیشتر نموده و یادگیری را برای فرد آسانتر می‌نماید.

•  مصرف گوجه فرنگی گرفتگی عضلات را کاهش داده و باعث می‌شود فرد حرکات عضلاتش بهبود یابد.

•  مصرف گوجه فرنگی باعث می‌شود خواب خوبی داشته باشید.

•  گوجه فرنگی به دلیل بالا بودن سطح آنتی اکسیدان، از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این ویژگی برای پیشگیری از بسیاری از بیماریها به ویژه انواع سرطان بسیار موثر است.

•  گوجه فرنگی اشتهاآور است.

•  گوجه فرنگی برطرف‌كننده ضعف و خستگی بدن بوده و تقویت‌كننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است.

•  همچنین مصرف آن به بیماران مبتلا به دردهای مفاصل و همچنین رماتیسم و نقرس توصیه می‌شود.

•  گوجه فرنگی برای رفع مسمومیت‌های مزمن، درمان یبوست، دفع رسوبات ادراری و صفراوی نیز مفید شناخته شده است.

•  گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن ویتامین A  موجب تقویت بینایی، سلامت پوست و حفظ طراوت و شادابی پوست می‌گردد.

گوجه فرنگی

مشخصات گوجه فرنگی صادراتی

از خرید گوجه فرنگی صادراتی با هر گونه لکه قابل توجه، تیرگی یا چین و چروک پوستی اجتناب کنید. پوست گوجه فرنگی صادراتی باید شفاف، براق و بدون لکه یا آسیب مکانیکی باشد. تغییر رنگ یا کم آبی در ساقه‌ها می‌تواند موجب کاهش زمان ماندگاری گوجه فرنگی صادراتی گردد، اگر ساقه همراه گوجه فرنگی صادراتی وجود داشته باشد، باید کاملا سبز باشد.

گوجه فرنگی صادراتی، نسبت به سایز خود سنگین‌تر است، همچنین برای انتخاب گوجه فرنگی صادراتی مرغوب می‌توانید آن را بو کنید؛ اگر بوی شیرین آن را در اطراف ساقه و برگ حس کردید، بهترین را انتخاب نموده‌اید.

از لحاظ فنی بهترین گوجه فرنگی نوع مزرعه ای و مربوط به فصل تابستان است، لذا گوجه فرنگی برداشت شده در بین ماه‌های تیر تا شهریور، بهترین گوجه فرنگی در نوع خود خواهد بود. نیاز غذایی بشر امروز به مصرف گوجه فرنگی در تمام طول سال موجب شده تا پرورش گوجه فرنگی به صورت گلخانه ای توسعه یابد که این امر موجب شده تا در هر فصلی گوجه فرنگی به آسانی در دسترس همگان قرار گیرد.

گوجه فرنگی گلخانه ای ظاهری زیباتر دارد و دارای پوستی ضخیم‌تر نسبت به گوجه فرنگی مزرعه ای است که باعث می‌شود تا ماندگاری بیشتری داشته باشد و بتواند مسافت‌های طولانی‌تری را برای رسیدن به مقصد تحمل کند بدون اینکه خللی در آن ایجاد شود بنابراین گوجه فرنگی صادراتی را بیشتر از نوع گلخانه ای انتخاب می‌کنند.

جهت ارسال گوجه فرنگی به مقاصد دور دست، باید گوجه فرنگی صادراتی قبل از اینکه کاملا قرمز شود و رنگ بگیرد، چیده شود. معمولا گوجه فرنگی صادراتی با درجه رنگ 6 تا 8 چیده شده و صادر می‌گردد این امر بر اساس گونه گوجه فرنگی صادراتی، فصل کاری و مدت زمان لازم برای ارسال به مقصد تعیین می‌شود. چارت رنگی گوجه فرنگی به صورت زیر می‌باشد.

گوجه فرنگی

  زمان چیدن گوجه فرنگی‌ صادراتی

گوجه فرنگی، میوه ای فرازگرا یا کلیماکتریک (climacteric) می‌باشد. میوه‌های فرازگرا یا کلیماکتریک پس از برداشت و چیده شدن از درخت یا بوته، امکان ادامه فرآیند رسیدن را دارا هستند، به همین دلیل نیازی نیست که  گوجه فرنگی صادراتی لزوما بر روی بوته باقی بماند تا فرایند رشد خود را به طور کامل طی کند یا به اصطلاح به خوبی رسیده شود. لذا این قابلیت را دارندکه پس از چیده شدن نیز دوره زندگی خود را تکمیل کنند.

با توجه به فرازگرا بودن گوجه فرنگی، معمولاً گوجه فرنگی صادراتی زمانی که از نظر اندازه کاملاً رشد یافته ولی هنوز کامل نرسیده است، برداشت می‌کنند تا تحمل شرایط حمل و نقل و همچنین انبارداری را دارا باشد. برای امر صادرات و حمل ونقل‌های طولانی مدت بهتر است گوجه فرنگی صادراتی، به صورت دو رنگ چیده شود تا در طول مدت زمان حمل به رسیدگی کامل برسد. میزان تولید اتیلن گوجه فرنگی بسیار پایین بوده ولی حساسیت آن به گاز اتیلن زیاد است. لذا باید این میوه را از سایر میوه هایی که تولید گاز اتیلن دارند، جدا نگهداری کرد.

گوجه فرنگی

دمای مناسب جهت نگهداری گوجه فرنگی صادراتی

بهترین دمای نگهداری گوجه فرنگی در صورتی‌که رسیده باشد 12 درجه سانتی‌گراد بوده و در صورتی‌که نیاز به رسیدن داشته باشد، دمای 19 درجه سانتی‌گراد تا 21 درجه سانتی‌گراد با رطوبت نسبی 90٪ تا 95٪، برای گوجه فرنگی ایده آل است. نگهداری گوجه فرنگی صادراتی در دمای بالاتر از 27 درجه سانتی‌گراد، سبب کاهش شدت رنگ قرمز گوجه فرنگی می‌شود، همچنین نگهداری گوجه فرنگی صادراتی در دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد باعث می‌شود تا رسیدن به رنگ قرمز، با مشکل مواجه گردد. گوجه فرنگی‌های کاملا سرخ را می‌توان برای مدت چند روز در دمای 7 درجه سانتی‌گراد ذخیره نمود.

اگر گوجه فرنگی صادراتی برای مدت بیش از 2 هفته در دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد قرار گیرد یا حدود 5 تا 6 روز در دمای 5 درجه سانتی‌گراد واقع گردد، دچار پدیده سرمازدگی خواهد شد، که پیامدهای آن: عدم رسیدن گوجه فرنگی، عدم رسیدن به رنگ و طعم کامل، توسعه رنگ نامنظم در محصول، نرم شدن زودرس، تکه شدن پوست، قهوه ای شدن دانه‌ها خواهد بود.

 

آسیب سرمایی گوجه فرنگی صادراتی

یکی از اتفاقاتی که قیمت گوجه صادراتی را پایین آورده و از کیفیت این محصول می کاهد، پدیده سرما زدگی است.

نگهداری گوجه فرنگی صادراتی برای مدت ۲ هفته در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد و یا نگهداری برای مدت ۱ هفته در دمای کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد موجب ایجاد آسیب سرمایی می­گردد که نشانه‌های آن نارس ماندن (از لحاظ رنگ و طعم)، قهوه ای شدن پوسته و هسته‌های داخل، نرم شدگی و مستعد شدن به حمله قارچی و خروج الکترولیت‌ها از بافت می­باشد (Palash Biswas et al.,2016).آسیب سرمایی با آسیب انجمادی تفاوت دارد و آسیب انجمادی در دمای یک درجه زیر صفر اتفاق می­افتد و داخل میوه حالت ژلی و آبگز می­گردد. در صورتی که گوجه فرنگی دچار آسیب سرمایی یا آسیب انجمادی شود دیگر مناسب صادرات نمی باشد.

گوجه فرنگی

سبز ماندن هسته گوجه فرنگی

این عارضه در اثر تغذیه نامناسب گیاه و یا استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی و حیوانی است. در این شرایط پوست میوه رنگ قرمز دارد ولی داخل گوجه سبز رنگ می­ماند و این میوه نیز دیگر جزء گوجه فرنگی صادراتی محسوب نمی‌شود.

گوجه فرنگی