خواص فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ‌ای به رنگ‌های قرمز، زرد، سبز و نارنجی یافت می‌شود و بر خلاف گونه های دیگر فلفل، شیرین می‌باشد به همین دلیل در انگلستان و ایرلند آن را «فلفل شیرین» نیز می‌نامند. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی است اما در ایران نیز فراوان کشت می‌شود و محصولی با کیفیت تولید و راهی بازارهای بین المللی می‌گردد.

در مجموعه کیمیای سبز تمامی انواع فلفل دلمه ای موجود است. برای خرید انواع فلفل دلمه ای می توانید سفارش خود را ثبت کنید و یا با ما درتماس باشید.

فلفل دلمه ‌ای جزء سبزیجاتی است که مصرف آن فواید و خواص بی نظیری برای بدن انسان دارد. بر اساس نظر طب سنتی فلفل دلمه ای طبع گرم و خشکی دارد و ‌به علت خواص فراوانش مورد توصیه پزشکان و متخصصان قرار گرفته است. با ما همراه باشید تا با خواص فلفل دلمه ای آشنا شوید.

خواص فلفل دلمه ای

1- خاصیت ضد سرطانی بودن فلفل دلمه ای

کاروتنوئیدهای موجود در فلفل دلمه ای دارای اثرات آنتی اکسیدانی قدرتمندی هستند که می‌توانند از انواع خاصی از سرطان‌ها جلوگیری کنند. کاروتنوئیدها رادیکال‌های آزاد را که اتم های اکسیژن آسیب رسان به سلول هستند و با مولکول‌های دیگر بدن واکنش نشان می‌دهند، غیرفعال می‌کنند و اینگونه از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کنند. توجه داشته باشید که هرچه فلفل دلمه ای‌ها رسیده‌ِتر باشند کاروتنوئیدها موجود در آن‌ها افزایش می‌یابد. همچنین فلفل دلمه ای دارای گوگرد است که در جلوگیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی دارد. لازم به ذکر است که کپساسین موجود درفلفل دلمه ای مانع از چسبیدن ماده سرطان زا به دی ان ای می‌شود و در نتیجه بدن را از سرطان محافظت می‌کند.

2- فلفل دلمه ای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

برای بهبود وضعیت سیستم ایمنی، باید غذاهایی مصرف کنید که سرشار از ویتامین C هستند. فلفل دلمه‌ ای ویتامین C فراوانی دارد و مصرف مرتب آن، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند اگر سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف است، فلفل دلمه ‌ای نارنجی را به رژیم غذایی معمول خود اضافه کنید.

3- فلفل دلمه ای و سلامت چشم

فلفل دلمه ای حاوی بیش از 30 نوع مختلف کاروتنوئید از جمله آلفا کاروتن، بتاکاروتن، لیکوپن، لوتئین، کریپتوکسانتین و زئاگزانتین است. با مصرف فلفل دلمه‌ ای، بدن کاروتنوئید (Carotenoid) کافی، مانند بتاکاروتن (beta-Carotene) و لوتئین (Lutein) دریافت می‌کند. این ترکیب‌ها برای حفظ سلامت چشم و جلوگیری از بیماری‌های چشمی همچون آب مروارید و دژانسیون ماکولا (Macular degeneration) و پیر چشمی ضروری هستند. متخصصین تغذیه متوجه شدند که فلفل دلمه ای حاوی همان مقدار بتاکاروتن هویج است و می‌تواند بینایی را تقویت نماید. از این‌رو کمک به حفظ سلامت چشم جزو خواص فلفل دلمه ای شمرده می‌شود.

4- تاثیر فلفل دلمه ای در کاهش کلسترول بدن 

فلفل دلمه ای حاوی مقداری کپسایسین است و این خبر خوبی برای کسانی است که کلسترول بالا دارند، زیرا کپسایسین ماده مغذی است که سطح کلسترول بد را در سیستم شما کاهش می‌دهد.

5-  خاصیت ضدالتهابی فلفل دلمه ای

مطالعات نشان داده که مصرف فلفل دلمه‌ ای نارنجی و قرمز می‌تواند از التهاب مفصل‌ها و عضله‌ها جلوگیری کند. ویتامین C  و ویتامین K که هر دو در فلفل دلمه ای یافت می‌شوند، دارای خواص ضد التهابی هستند که تورم را کاهش می‌دهد و از پوکی استخوان محافظت می‌کند.

6-  تاثیر فلفل دلمه ای در سلامتی قلب  

خاصیت ضد التهابی فلفل دلمه ای باعث کاهش التهاب عروق شده و این بدان معنی است که فلفل دلمه ای به جلوگیری از بیماری های قلبی و دیابت کمک می‌کند. همچنین فیبر موجود در فلفل دلمه ‌ای می‌تواند كلسترول را كه عامل دیگری برای ابتلا به حمله قلبی و سكته است،كاهش دهد.

خواص فلفل دلمه ای

7-  فلفل دلمه ای و تأمین مواد مغذی برای جنین

فلفل دلمه ای دارای مقدار فراوانی فولات است و از آنجایی که فولات باعث می‌شود مواد مغذی لازم به جنین برسد و جنین رشد مناسبی داشته باشد، متخصصان تغذیه  مصرف فلفل دلمه ای را به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند.

8-  تاثیر فلفل دلمه ای در کاهش وزن

خواص فلفل دلمه ای زیاد است اما بسیار کم چربی و کم کالری است (حدود 1 گرم چربی و 29 کالری در هر فنجان) که آن را به یک گزینه برای میان وعده ایده آل یا یک مکمل عالی برای یک وعده غذایی اصلی تبدیل می‌کند. خانواده‌ی فلفل‌ها چه شیرین و چه تند به لاغری کمک می‌کنند. در این بین فلفل دلمه ‌ای نیز به آب شدن چربی‌ها یاری ‌رسانده و باعث کاهش وزن می‌شود.

9-  فلفل دلمه ای و کمک به سلامت دستگاه گوارشی

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند فلفل دلمه ‌ای را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، چون نیاسین (Niacin) فراوانی دارد. نیاسین یا همان ویتامین B3 برای تقویت سیستم گوارش ضروری است. هضم درست غذا باعث می‌شود بدن، مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر موادمغذی را که همیشه مصرف می‌کنید، جذب کند. پس اگر می‌خواهید دچار مشکلات گوارشی نشوید، کمی فلفل دلمه ‌ای به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

10-  فلفل دلمه ای حال شما را متعادل می کند

اگر احساس ناراحتی می‌کنید، سعی کنید میزان ویتامین B6 مصرفی خود را افزایش دهید B6 که به طور طبیعی در فلفل دلمه ای وجود دارد، به مغز شما کمک می‌کند تا سروتونین و نوراپی نفرین، دو ماده شیمیایی تأثیرگذار بر خلق و خوی شما را تولید کند.

11- فلفل دلمه ای و محافظت از پوست

متخصصان زیبایی برای داشتن پوستی نرم و شاداب مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان را توصیه می‌کنند، زیرا برای جلوگیری از آسیب‌های بالقوه به سلول‌ها و بافت‌های پوستی که منجر به شل شدن، خشک شدن و آسیب به پوست، و همین طور ایجاد چین‌وچروک می‌شوند، آنتی‌اکسیدان لازم است. از آنجایی که فلفل دلمه ای دارای مقادیر زیادی انتی اکسیدان می‌باشد مصرف آن از پیری زود هنگام پوست محافظت می‌کند. همچنین سبزیجات و فلفل دلمه ای ها منبع ویتامین C هم هستند و اگر مرتب مصرف شوند، عوامل مرتبط با پیری زودرس را از بین می‌برند. ویتامین C را بهترین دوست پوست می دانند، چون وارد منافذ پوست می‌شود و سلول‌های مرده و بافت‌ها را جوان‌سازی می‌کند. این فرایند منجر به داشتن پوستی جوان و فاقد هیچ نقطه تیره و چین‌وچروکی می‌شود.

12-  فلفل دلمه ای برای سیستم عصبی مفید است

اخیراً مطالعه‌ای نشان داده که مواد مغذی موجود در فلفل دلمه‌ ای، تأثیرات مثبتی بر سلامت روان و توانایی‌های شناختی انسان دارد.

خواص فلفل دلمه ای

13-  فلفل دلمه ای و کمک به سلامت دستگاه تنفسی

مواد مغذی موجود در فلفل دلمه ای نظیر: پتاسیم، منگنز، منیزیم و ویتامین C، با عواملی که منجر به مشکلات تنفسی مختلف همچون آسم، عفونت ریه، آمفیزم (Emphysema) و غیره می‌شوند مبارزه می‌کنند. از این رو مصرف فلفل دلمه ‌ای به هر شکلی می‌تواند برای سلامت دستگاه تنفسی مفید باشد.

14- تاثیر فلفل دلمه ای در پیشگیری از کم خونی و کمک به جریان مناسب خون

فلفل دلمه ای نه تنها منبع مناسبی از آهن است، بلکه از نظر ویتامین C فوق العاده غنی است که باعث افزایش جذب آهن از روده می‌شود. هنگامی که میوه یا سبزیجات سرشار از ویتامین C مصرف می‌کنید، جذب آهن در رژیم غذایی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. به همین دلیل، خوردن فلفل دلمه ای خام در کنار غذاهای غنی از آهن  مانند گوشت یا اسفناج به افزایش ذخایر آهن بدن کمک کرده و خطر کم خونی را کاهش می‌دهد. همچنین متخصصان تغذیه معتقدند که فلفل دلمه ای به دلیل داشتن مقدار فراوانی فسفر، به تقویت رگ‌های خونی کمک کرده و گردش خون را در بدن تنظیم می‌کند. علاوه‌براین، گردش خون مناسب، از انعقاد خون و خطر ابتلا به سکته یا حملۀ قلبی هم جلوگیری می‌کند.

15- تاثیر فلفل دلمه ای در خوب خوابیدن

اگر قادر به خوابیدن در شب نیستید مقداری فلفل دلمه ای بخورید! ویتامین B6 موجود در فلفل دلمه ای به تولید ملاتونین کمک می‌کند، که بدن شما برای تنظیم ساعت داخلی خود به آن نیاز دارد.

16- تاثیر فلفل دلمه ای در کاهش درد

کپساسین موجود در فلفل دلمه ای، باعث تسکین درد می‌شود.از این رو کاهش درد را نیز جزو خواص فلفل دلمه ای برمی‌شمارند.

خواص فلفل دلمه ای

جمع‌ بندی

همان‌طور که در خواص فلفل دلمه ای دیدید، فلفل دلمه‌ ای، سبزی معجزه‌آسایی است که نه‌تنها به غذایتان طعم و رنگ می‌دهد، بلکه مواد مغذی فراوانی هم دارد. ویتامین‌ها و موادمعدنی موجود در فلفل دلمه ‌ای برای حفظ سلامت عمومی بدن ضروری هستند. بنابراین اگر می‌خواهید از خواص فلفل دلمه ای بهره ‌مند شوید، آن را به هر شکلی که ترجیح می‌دهید در رژیم غذایی روزمرۀ خود بگنجانید؛ اما فراموش نکنید که در مصرف هر چیزی باید حد اعتدال را رعایت کرد.